Horúce novinky
recent

Kubistický nábytok a doplnky

Milujem moderný dizajnérsky nábytok, všetky tie dômyslené tvary, nábytkové ikony, obdivujem prácu svetových dizajnérov. Ale to, čo som konečne na vlastné oči uvidela vo vinohradskom Pavilone práve popri slávnych svetových dizajnérskych kúskoch, mi doslova vyrazilo dych.


vľavo: Pavel Janák - stolička, 1911, vpravo: Vladislav Hofman - stolička, 1911

 

Repliky kubistického nábytku v expozícii Modernista


Ťažko to popísať...  Neobvyklé hranaté tvary, ktoré na začiatku minulého storočia museli ohúriť aj provokovať, som už poznala z literatúry. Ale ten materiál! Nádherná kresba exotických drevín s perleťovým leskom. Do trojuholníkov skladané dýhy. Mimoriadne kvalitné spracovanie detailov. Majstrovské diela. 

Niet divu, že sa v súčasnosti používajú najmä do reprezentačných priestorov, akým je napríklad svadobná sieň Staroměstskej radnice v Prahe.

Český kubizmus


Kubizmus bolo umelecké avantgardné hnutie, ktorého princíp spočíva v priestorovej koncepcii diela - predmet sa nezobrazuje len z jedného uhla, ale z viacerých uhlov súčasne. Nové bolo nielen videnie, ale aj práca s realitou. Zobrazovaný predmet bol rozložený až na najjednoduchšie geometrické tvary, predovšetkým na kocky /latinsky cubus/, ktoré boli následne skladané podľa fantázie autora do deformovaného obrazu, budiaceho dojem niekoľkých možných pohľadov naň. V maliarskom umení bol popredným predstaviteľom kubizmu Pablo Picasso.

V Čechách získal kubizmus charakter umeleckého slohu, čo znamená, že bol prenesený z výtvarného umenia do architektúry, nábytkového a úžitkového dizajnu. Architekti, tvoriaci pod vplyvom kubizmu, vytvárali veľmi pozoruhodné diela, ktoré dodnes pôsobia veľmi silným dojmom, napr.:

 

Český kubistický nábytok a porcelán sú svetoznáme


Keď českí kubisti pred sto rokmi navrhovali svoje diela v novom, špecificky českom, a preto unikátnom štýle, nemohli tušiť, že raz preniknú do celého sveta. Repliky ich diel dnes kúpite v Prahe, v Londýne, New Yorku a v Mníchove pod značkou Modernista.

Všetky výrobky sú nielen dizajnérskymi ikonami, ale aj remeselnými šperkami. Tomu, samozrejme, zodpovedá aj vysoká cena. 

 

 

A ja to mám doma!!!


Padla mi sánka, keď som ich uvidela. Spoločnosť Modernista totiž ponúka aj nábytok z neskorších období, najmä modernu 30-tych rokov. Jedným z produktov sú stoličky a kresielka z ohýbaných pochrómovaných trubiek a preglejky podľa návrhu Marta Stama z roku 1927... Výrobca uvádza, že sú nesmierne pohodlné a vlastne nezničiteľné. Je to pravda, mám ich doma! Objavila som ich v starom pražskom byte, majiteľ ich chcel vyhodiť! Dralo ich už zopár generácií a dnes ich mám aj so stolom v kuchyni. Vedela som, že sú vzácne, len som nepoznala autora dizajnu... Odfotím a ukážem v nasledujúcom článku.


Text a fotografie: Eva Stalder
Zdroj: Wikipédia, Modernista, Hospodářské noviny

Súvisiace články: 


Dozviete sa viacej:
Ako sa spoločnosť Modernista dostala ku autorským právam, kde všade majú predajne a pod.:

Ponúkaný sortiment Modernista - e-shop:
Eva Stalder

Eva Stalder

1 komentár:

  1. Ahoj taky mě zajímá design a jak kdo bydlí a ráda se nechávám inspirovat, tak jsem založila web http://www.roomsinspire.cz/. Pochlubte a přidejte tam svoje fotečky zajímavých pokojů

    OdpovedaťOdstrániť

Autorské práva: Eva Stalder. Používa službu Blogger.